Gemeente Haarlemmermeer

De vliegtuigen vliegen laag vandaag. In gedachten over de inhoud van het gesprek dat gaat komen toets ik gedachteloos het adres in mijn telefoon en laat mij leiden door de heldere stem van de navigatie ‘dame’. Een prettige, zonnige rit richting Amsterdam. Prima. Plots vliegt daar een grote Boeing over. Wat een prachtig gezicht. Waar bevindt zich mijn gesprekspartner Hans Peters eigenlijk? Hoofddorp… gemeente Haarlemmermeer…. dat verklaart dit prachtige aanzicht. Niet na hoeven denken over praktische zaken als geografie, maar volledig kunnen opgaan in inhoud. De zegeningen van moderne technologie :)

Hans Peters, adviseur gemeentelijke dienstverlening gemeente Haarlemmermeer ontvangt me met een hartelijke lach, stevige hand en een zonnig shirt. Dit belooft wederom een prettig gesprek te worden. Met een aanstekelijk enthousiasme vertelt hij over de 2 jaar dat het callcenter van de gemeente alweer werkt met MY-LEX Overheid®. En dat bevalt elk van de 35 medewerkers goed. Het was wel even wennen aan de nieuwe werkomgeving. Het dashboard ziet er iets anders uit dan de interface die er voorheen met de Kennisbank was, maar door de intuïtieve inrichting van het systeem had iedereen heel snel door hoe de benodigde informatie op te roepen was.

MY-LEX Overheid® ontsluit op dit moment SharePoint waarin de lokale en specifieke informatie voor het KlantContactCentrum is gezet, SDU Vind en de eigen en externe websites. In combinatie met de prikbordfunctie op het dashboard waar alle actuele zaken worden geplaatst is dit voor de callcenter medewerker voldoende om de vragende burger vlot en volledig van dienst te kunnen zijn.

De positieve ervaringen met MY-LEX Overheid® hebben inmiddels ook anderen binnen de gemeente bereikt. Burgerzaken, Vergunningen, Gebiedsmanagement en Sociale Dienstverlening hebben al interesse getoond. Er zal uiteraard nog wat tijd overheen gaan voordat het systeem ook daadwerkelijk geïmplementeerd wordt, maar het zou zeker mooi zijn als ook deze directies MY-LEX Overheid® actief zouden gaan gebruiken.

Niet alleen het portaal MY-LEX Overheid® valt in de smaak. Ook over de begeleiding en implementatie is Hans enthousiast: “In C-CONTENT hebben we een partij gevonden die voor de volle 100% doet wat zij zegt en actief uitdraagt waar zij voor staat: hoge kwaliteit in product en dienstverlening. Men houdt zich aan alle afspraken die gemaakt worden en het contact is direct en erg prettig. Dat hebben we niet eerder in zo’n mate meegemaakt met de bedrijven waar wij mee werken.”

Zonnige woorden vullen het zonnige shirt aan en met alle activiteiten die nog op de rol staan voorzie ik een zonnige toekomst voor de gemeente Haarlemmermeer. Een gemeente volop in beweging die alle nieuwe ontwikkelingen op een prettige manier omarmt. Binnen het KlantContactCentrum wordt nu al gewerkt met Facebook, Twitter en Instagram en ook de laatste WhatsApp pilot wordt enthousiast ontvangen. Het zijn behoorlijk wat veranderingen waar de medewerkers mee geconfronteerd worden, maar het ziet ernaar uit dat zij hierin uiterst vakkundig worden begeleid. Leuk hoor zo’n enthousiasme. Dank je Hans. Het was mij een waar genoegen. Ik ga weer op huis aan en vergaap mij als rechtgeaarde provinciaal nog maar eens aan die laagvliegende Boeings onderweg.

Door: Chantal Fransen, One of Us

Demo aanvragen